Pages

Wednesday, 4 January 2017

Chia seeds... kebaikan dan tips pengambilann..



Ramai yang mula mengambilan chia seeds sebagai suppliment dalam diet harian.. tapi tahukah anda mengenai pengambilan chia seeds ini... jom kiter tengok...

Hasil carian imej untuk chia seeds

10 Manfaat Chia Seed, Si Kecil yang Luar Biasa

1. Anti Peradangan
Salah satu manfaat chia seed yang cukup penting adalah sebagai anti peradangan. Kata ‘chia’ berasal dari kata ‘chian’, yang berarti berminyak. Chia seed adalah biji berminyak yang dilengkapi dengan asam lemak esensial omega-3. Sebagai salah satu sumber nabati terkaya dari omega-3 dan asam alpha-linolenic, chia seed mengobati berbagai gangguan kesehatan. Chia seed melawan radikal bebas, mengurangi peradangan dan menurunkan kolesterol. Sertakan chia seed dalam diet anda dan ucapkan selamat tinggal pada nyeri tubuh anda.

Hasil carian imej untuk chia seeds

2. Mineral
Chia seed adalah gudang kalsium, magnesium, fosfor, dan mangan. Semua mineral ini sangat penting untuk menjalankan fungsi tubuh yang benar dan memerangi tekanan darah tinggi. Mereka juga memberikan energi yang cukup untuk proses metabolisme tubuh. Chia seed adalah rahasia yang lezat untuk memperoleh kekebalan tubuh.

Hasil carian imej untuk chia seeds

3. Kaya Serat
Serat makanan membantu mengurangi kolesterol, peradangan dan sembelit. Chia seed merupakan sumber serat makanan yang sangat baik. Dua sendok makan chia seed menyediakan lebih dari sepertiga asupan serat harian yang diperlukan. Asupan rutin ini akan mengakhiri masalah anda ketika di toilet.

4. Sifat Antioksidan
Mungkin anda telah mengetahui manfaat chia seed yang satu ini. Chia seed kaya akan antioksidan yang membantu melindungi tubuh dari pigmentasi, sel karsinogenik dan memperlambat timbulnya penuaan. Jadi hanya dengan mengunyah chia seed dan ucapkan selamat tinggal kepada krim mahal anti-kerut anda.

5. Mengendalikan Kadar Gula Darah
Manfaat chia seed lainnya yang tak kalah penting adalah mengendalikan kadar gula darah. Meningkatnya kadar gula darah adalah salah satu dari banyak masalah kesehatan utama saat ini. Chia seed adalah salah satu makanan terbaik yang dapat mengendalikan kadar gula darah. Chia seed membantu mengurangi resistensi insulin dalam tubuh. Mereka adalah sesuatu yang harus anda miliki jika anda ingin mengatasi penyakit diabetes anda.

6. Efek Mengenyangkan
Pusat rasa kenyang memiliki tempat khusus di otak, yang memberitahu apakah perut anda telah penuh atau tidak. Pusat rasa kenyang mengontrol rasa lapar dan kenyang, serta dapat membantu mengatur nafsu makan. Kombinasi serat, protein dan nutrisi lainnya, semua bertanggung jawab atas efek mengenyangkan dari chia seed. Mengkonsumsi chia seed adalah cara sehat untuk mengemil.

7. Bebas Gluten
Chia seed tidak mengandung gluten, yang dapat menyebabkan sejumlah penyakit termasuk celiac, yang merusak lapisan usus. Chia seed adalah alternatif sehat untuk mengganti makanan yang kaya gluten.

8. Sumber Protein yang Sangat Baik
Protein adalah salah satu nutrisi paling penting yang dibutuhkan setiap orang. Chia seed tidak hanya mengandung jumlah ALA (asam alfa-linolenat) tertinggi diantara tanaman lainnya, tetapi mereka juga merupakan sumber terkaya dari protein nabati. Ini adalah makanan yang harus dimiliki oleh para vegetarian. Chia seed adalah pengganti yang sempurna untuk telur dan daging dalam diet anda.

9. Mudah Untuk Dicerna
Salah satu manfaat chia seed untuk kesehatan yang paling efektif adalah bahwa mereka mudah dicerna, tidak seperti biji lain yang juga tinggi asam lemak omega-3, serat, dan mineral. Sehingga anda tidak perlu untuk menggiling biji chia terlebih dahulu untuk mendapatkan nutrisinya.

10. Dislipidemia
Chia seed mengandung jumlah serat dan asam lemak omega-3 yang tinggi, dimana keduanya membantu menurunkan kolesterol. Chia seed meningkatkan kolesterol baik (HDL) dan mengurangi kolesterol buruk (LDL) dalam tubuh. Sertakan selalu chia seed dalam diet anda untuk menjaga kesehatan jantung.
Demikianlah artikel 10 manfaat chia seed untuk kesehatan, semoga semakin menambah wawasan kesehatan anda.


BAGAIMANA UNTUK MAKAN CHIA SEEDS TANPA MENDAPAT SEMBELIT ATAU KEMBUNG.

PETUA 1: MULA PERLAHAN-LAHAN

Konsistensi seperti gel dalam chia seeds yang direndam agak berbeza daripada kebanyakan makanan yang kita makan setiap hari, dan ia mungkin mengambil sedikit masa untuk badan anda menyesuaikan diri dengan Chia Seeds. Untuk menggabungkan benih chia ke dalam diet harian anda, mulakan dengan jumlah yang kecil dan tingkatkan pengambilan secara beransur-ansur kerana badan anda menyesuaikan diri dengan makanan baru. Ini boleh membantu mengurangkan risiko anda mengalami kesan sampingan di dalam perut yang tidak diingini seperti najis yang keras atau sembelit, kembung perut, cirit-birit.

PETUA 2: GUNAKAN DOS YANG LEBIH KECIL

Kebanyakan pengeluar dan penjual chia mengesyorkan dos harian 2 sudu besar, walaupun ada beberapa cadangan pengambilan setinggi 6 sudu besar chia seeds setiap hari. Walau bagaimanapun, beberapa kajian menunjukkan bahawa dos ini (2-6 sudu besar) boleh menjadi terlalu tinggi bagi sesetengah orang. Jika anda mengalami sembelit atau apa-apa bentuk kesusahan usus selepas mengambil dos standard yang disyorkan chia seeds, pertimbangkan untuk mengurangkan jumlah pengambilan ke 1-2 sudu teh sehari.

PETUA 3: LEBIHKAN PENGAMBILAN AIR ANDA

Minum lebih banyak air mungkin tip yang paling penting untuk makan chia seeds tanpa kesan sampingan di dalam perut seperti sembelit dan najis yang keras. Benih ini kecil menyedut kelembapan dalam badan anda seperti span, dan untuk mengimbangi kelembapan, anda perlu minum lebih banyak air. Jus buah-buahan dan (paling bagus) teh herba juga akan membantu memenuhi keperluan harian badan anda untuk air, tetapi berhati-hati dengan kopi, teh dan minuman tenaga yang mengandungi kafein yang mempunyai ciri-ciri dehydrating.

PETUA 4: RENDAMKAN SEEDS

Satu lagi cara untuk mengelakkan chia seeds daripada menyebabkan anda sembelit dan najis yang keras adalah dengan merendam chia seeds di dalam air minuman supaya ia menyerap air atau cecair lain sebelum makan ia. Dengan cara ini, hampir semua cecair ia boleh menyerap sebelum memasuki sistem penghadaman anda selepas chia seeds direndam, maka ia tidak akan menyedut cecair terlalu banyak dari saluran pencernaan anda. Masa minimum untuk merendam chia seeds adalah 10-15 minit, dan nisbah chia seeds kepada cecair yang disyorkan adalah 1: 9.

PETUA 5: KOMUNIKASI DENGAN BADAN ANDA

Jika anda telah mengikuti semua tips yang diberikan di atas tetapi masih merasakan bahawa chia seeds menyebabkan masalah di dalam perut, rasai badan anda dan berhenti makan ia. Saluran usus anda mungkin hanya tidak sesuai untuk memproses chia seeds ini. Juga, sekiranya anda mengalami apa-apa kesan sampingan dari makan biji chia , berhenti makan mereka.

No comments:

Post a Comment