Pages

Monday, 26 January 2015

Petua dapur lagi keyyy

Assalamualaikum...
 Suker nehhh masuk dapur..heheheh.. wokeh.. kali nie kiter tengok petua ape plak yang cik kak dapat... yeazzza...

1. Tauhu tak melekat dikuali

Biasenyer la kan.. kalau korang menggoreng tauhu, mesti lekat kat kuali.. betol ke idak..?hehe.. Kalau korang nak elakkan ini terjadi dan nak dapatkan bentuk yang cantik kat tauhu tu.. cer try petua nie.. Sebelum korang goreng tauhu tu, tabur garam halus pada atas dan bawah tauhu..Pastu korang akan tengok tauhu tuh dah tak melekat.. InsyaAllah... try k..

2. Melembutkan donut

Donut... kalau dapat yang lembut.. sodapnyer aihhh...hehe.. Kuih donut yang beli kat kedai biasenyer keras lagi2 bile dah sejuk.. betul tak..? Jom kite buat sendiri... petuanya,.. mase korang nak buat donut tu,.. campurkan dua atau tiga biji ubi kentang yang telah dilenyekkan ke dalam tepung bancuhan donut. InsyaAllah donut tadi akan lembut dan sedap rasernyer walaupun dah sejuk...

3. Ayam goreng lebih sedap

Febret cik kak nie..heheh.. Ayam goreng memang menjadi kegemaran ramai kan..? Kalau korang nak ayam goreng lebih sedap dan berbau wangi, tumbukkan tiga ulas bawang putih untuk setengah ekor ayam. Gaulkan dengan garam dan kunyit pastu korang lumurkan pada ayam yang hendak digoreng. Perapkan sekejap dalam 15-20 minit, Pastu korang boleh goreng sampai benar-benar garing... sedap3....

4. Tauge kekal segar

Agar tauge sentiasa segar walaupun disimpan beberapa lame, korang bolehlah masukkan tauge yang dibeli ke dalam air yang dicampur sedikit garam kemudian korang simpan di dalam peti sejok..InsyaAllah.. tauge tu akan segar dan tak masam.

5. Kentang pekatkan sup

Sedapnyer sup.. Kadangkala mase kite masak sup, kite menggunakan terlalu banyak airhingga menyebabkan sup cair. BAgi memekatkan sup, masukkan sedikit kentang rebus yang dilecek..

ok uolsss.. jumpa lagi dengan next petua k...
jangan lupe follow blog akak nie..aauummm... tq















Thursday, 22 January 2015

Petua Dapur.. Jom ke dapur...hehehe

Assalamualaikum... salam sejahtera...

Hari nie.. cik kak jalan2... pusing2.. jenguk2.. jumpalah sesuatu yang nak kongsi ngan korang... yang nie buat sesapa yang suke atau buat2 suke ke dapur..kikiki... bolehlah intai2 petua nie..

Jomzzz...

1. Halau semut... 

Kat rumah korang banyak semut tak..? Kat rumah cik kak ad semut kecik2 tu.. diorang kate semut batu..ntah betul ntah idak..tapi sakitnyer kalau kne gigit...adoiii...kalau dah masuk dalam bekas gula..susahla jawabnyer... ok.. jom kite tengok petuanya...
Korang masukkan beberapa keping asam gelugur (alaa.. yang korang panggil asam keping tuh...) tak pun korang boleh ambil  beberapa kuntum bung cengkih pastu korang masukkan ke dalam bekas gula untuk menghalau dan mengelak semut. Bau asam keping atau bunga cengkih yang korang letak tu tidak menghilangkan atau menukar rasa manis gula.. so.. korang jangan risau k.
 
2. Hilangkan Bau Cili Tumis

Kalau menumis cili mesti ada yang rase tak selesa kan.. kalau kat umah cik kak.. mesti bising mengomel, pedih mata la, berair hidung la..huhuhu... Bukan tu je, seluruh dapur malah seluruh rumah penuh ngan bau tumis cili.. owhh noo... ok, kalau nak hindarkan bau nie, jom kiter try cara nie.. Masukkan gula pasir ke dalam minyak menggoreng yang telah panas, pastu barulah korang tumis bawang dan cili tu.. InsyaAllah bau pedas dan cili tumis tu tak akan mengganggu lagi..hehe

3. Ikan tidak busuk

Bagi yang sibuk bekerja, kadang2 beli barangan dapur contohnya bahan mentah terus untuk 2-3 hari dan simpan dalam peti sejuk.. Pastu plak, tibe plak tak de elektrik menyebabkan ikan jadi busuk..hahh.. gitew situasinyer...hehe.. jadi, jangan bimbang k sebab cik kak dah jumpe jalan dan cara nak cegahnyer.. giteww... Caranya, korang amik ikan yang telah dibersihkan pastu korang gaulkan ikan tu dengan nasi sejuk dan sedikit garam. Nasi mestilah benar2 sejuk sebab nasi panas atau suam akan menyebabkan ikan busuk. Esoknya korang basuh ikan itu seperti biasa k..

4. Udang sentiasa segar

Suka makan udang tak..? Cik kak pantang udang... pantang jumpa...hahah... Ok lah.. udang mestilah nak sentiasa segar.. barulah sodap... Kalau nak udang sentiasa segar dan tak busuk, korang perahkan air asam nipisketika korang nak menyimpannya dalam peti sejuk. Cara nie boleh menjadikan udang sentiasa segar dan tahan lebih lama... boleh try k uollsss...

5. Sayur celur tetap segar

Bagi yang sukerkan ulam dan sayur yang dicelur..bleh try petua nie... cik kak pun suker... Korang campurkan sedikit minyak masak ke dalam periuk yang berisi air rebusan.. Setelah sayur2 dicelur, korang tos airnya macam biasa.. Pastu korang boleh nampak hasilnya sayur2 ini akan nampak segar dan berkilat... suker2...

Oklah.. nie jerrr yang cik kak jumpe... nanti cik kak share yang lain lagi k...
jumpe lagi ouulsss...






















Tuesday, 20 January 2015

Petua Orang Lama.. *wink..wink..wink..*

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Perkongsian pertama untuk tahun 2015..heheh.. jom kite kongsi2.. wink..wink..wink..


1. Melebatkan bulu kening.. *wahh klasss gitew kannn...

    Setiap wanita inginkan bulu kening yang cantikdan tersusun..btol tak..? Kalau btol..korang leh la         try petua yang sy jumpe nie..heheh..(kalau x jadi jangan marah keyyy.. x salah mencuba..btol               tak?).. Caranyer gini.. korang amik daun lidah buaya..ehh yg org panggil aper tuh.. aloe vera..             bukan lidah buaya betul tau.. kang x sempat nak lebatkan kening...dah arwah..huhu.. dah amik             daun lidah buaya, ramas-ramas hingga melekit dan sapukan pada kening setiap malam...                       InsyaAllah menjadi.. cer try..cer try..hheheh
 
2. Hilangkan tahi lalat...

    Kisarkan nanas dan limau purut, pastu korang sapukan pada tahu lalat yang korang nak hilangkan       tuh..wahhh.. dah macam magik kan..huhu.. Lakukan cara ini dua atau tiga kali sehari sehingga ia         jatuh sendiri.. Amalkannya selalu untuk mendapatkan hasilnya segera... gitewww...

3. Hilangkan gatal dan kesan gigitan nyamuk...

    Adoii... kalau nyamuk dah start mengigit.. gatalnyer raser..mak aiiiih... habis merah2 kulit... kalau       putih nampak la k..kikiki.. jom kiter tengok macamne petua nak hilangkan rase gatal neh...                   Caranya, korang campurkan satu sudu makan garam dengan dua sudu makan air. Korang jangan         kacau macam nak buat air plak.. Korang amik garam yang basah tuh, pastu korang sental pada             bahagianm yang terkena gigitan  tuh.. Rasa gatal tuh akan hilang bersama kesan gigitan tuu... leh         try k...

4. Hilangkan bau durian..

    Durian.. owhh... no... tak suker bau die..huhu... Petua nie untuk penggemar durian.. Biasanya               selepas menikmati buah durian, mulut atau sendawa korang akan berbau..btol tak..? Ad gak yang       terasa mual, pening atau mabuk.. nie mesti kes main hentam durian nie banyak2..huhu.. Bagi               mengelakkannya, korang amik pangsa durian dan curahkan sedikit air ke dalam pangsa tuu..               Korang ratakan air tuu pastu korang minum air tu k..

5. Tumit kaki pecah2

    Bagi korang yang mengalami masalah nie, korang boleh try cara nie k.. Korang cari sebiji betik           yang masih muda, pastu korang hiriskan bahagian hujungnya hingga kuar getah..  Korang amik           getah tu, pastu korang sapukan ke bahagian tumit yang pecah. Kalau korang nak tengok hasil yang     memuaskan, korang kenelah lakukan berulang kali beberapa hari k... Selamat                                       mencoobaaa...hehehe.

6. Penyeri muka.. *aauuuwww...

    Haaa... yang nie mesti korang suker kan...hehehe.. Orang lame kate, selain menghilangkan kedut         dimuka, ada juga amalan yang boleh dilakukan supaya muka sentiasa kelihatan berseri giteww...        Caranya, cuci muka setiap pagi dengan daun teh yang sudah direndam. Sapukan teh tu ke wajah,         korang tunggu 10 minit baru korang gi basuh dengan air bersih. Boleh juga sapukan muka dengan       putih telur. Biarkan selama 10 minit, pastu korang bersihkan dengan air. Lakukan seminggu sekali     pastu korang boleh lihat perubahannya...hehe...

7. Penawar darah tinggi

    Haaa... nie petua untuk pesakit darah tinggi...Korang leh kongsi ngan family atau kengkawan yang     ad penyakit nie k..  caranya begini.. korang ambik seikat daun kucai, pastu korang bersihkan dan         tumbuk dengan sedikit garam. Perah dan ambil airnya. Pastu korang letakkan dalam mangkuk dan       embunkannya. Pastu minum pada waktu pagi, sebelum makan... Amalkan k.. InsyaAllah berkesan..

8. Kekalkan warna pakaian..

    Baju berwarna mudah luntur lepas kiter basuh banyak kali.. Bagi mengekalkan warna pakaian,           korang ambil dua biji kentang, kupas kulitnya pastu korang rebus. Dah siap rebus, korang                   lenyekkan kentang tersebut dengan sedikit garam dan sedikit cuka. Lumurkan keseluruhan pakaian     dengan campuran tersebut. Biarkan selama setengah jam dan kemudian cuci dengan pencuci pastu     korang jemur hingga kering.



SELAMAT MENCUBA UUOLLSSS...