Pages

Powered By Blogger

Monday 26 January 2015

Petua dapur lagi keyyy

Assalamualaikum...
 Suker nehhh masuk dapur..heheheh.. wokeh.. kali nie kiter tengok petua ape plak yang cik kak dapat... yeazzza...

1. Tauhu tak melekat dikuali

Biasenyer la kan.. kalau korang menggoreng tauhu, mesti lekat kat kuali.. betol ke idak..?hehe.. Kalau korang nak elakkan ini terjadi dan nak dapatkan bentuk yang cantik kat tauhu tu.. cer try petua nie.. Sebelum korang goreng tauhu tu, tabur garam halus pada atas dan bawah tauhu..Pastu korang akan tengok tauhu tuh dah tak melekat.. InsyaAllah... try k..

2. Melembutkan donut

Donut... kalau dapat yang lembut.. sodapnyer aihhh...hehe.. Kuih donut yang beli kat kedai biasenyer keras lagi2 bile dah sejuk.. betul tak..? Jom kite buat sendiri... petuanya,.. mase korang nak buat donut tu,.. campurkan dua atau tiga biji ubi kentang yang telah dilenyekkan ke dalam tepung bancuhan donut. InsyaAllah donut tadi akan lembut dan sedap rasernyer walaupun dah sejuk...

3. Ayam goreng lebih sedap

Febret cik kak nie..heheh.. Ayam goreng memang menjadi kegemaran ramai kan..? Kalau korang nak ayam goreng lebih sedap dan berbau wangi, tumbukkan tiga ulas bawang putih untuk setengah ekor ayam. Gaulkan dengan garam dan kunyit pastu korang lumurkan pada ayam yang hendak digoreng. Perapkan sekejap dalam 15-20 minit, Pastu korang boleh goreng sampai benar-benar garing... sedap3....

4. Tauge kekal segar

Agar tauge sentiasa segar walaupun disimpan beberapa lame, korang bolehlah masukkan tauge yang dibeli ke dalam air yang dicampur sedikit garam kemudian korang simpan di dalam peti sejok..InsyaAllah.. tauge tu akan segar dan tak masam.

5. Kentang pekatkan sup

Sedapnyer sup.. Kadangkala mase kite masak sup, kite menggunakan terlalu banyak airhingga menyebabkan sup cair. BAgi memekatkan sup, masukkan sedikit kentang rebus yang dilecek..

ok uolsss.. jumpa lagi dengan next petua k...
jangan lupe follow blog akak nie..aauummm... tq















No comments:

Post a Comment